Skip to main content
Skip table of contents

Hoe loopt de maandelijkse facturatie van een Atlassian abonnement

Atlassian factureert maandelijkse cloudabonnementen op basis van het nieuwe Maximum Quantity Billing (MQB)-model aan Abano ( - onderdeel van Cronos - ).
Tot voor kort gebeurde de facturatie op basis van het aantal actieve gebruikers aan het einde van de maand. Sinds de recente wijziging (Okt. 2025) wordt echter gekeken naar het hoogste aantal gebruikers (seats) dat u tijdens de volledige maand hebt gehad.

Wat betekent dit concreet voor u?

  • Uw maandelijkse factuur wordt berekend op basis van het maximum aantal actieve gebruikers in de voorbije maand.

  • Nieuwe gebruikers die u tijdens de maand toevoegt, worden pro rata aangerekend voor de resterende dagen van die maand.

  • Deze extra kosten worden opgenomen op de factuur van de volgende billing cycle.

  • Gebruikers die u verwijdert, leiden niet tot een terugbetaling — het maximumaantal seats in die maand blijft bepalend voor de facturatie.

Factuurweergave:
Wanneer er extra kosten zijn door een stijging in het aantal gebruikers, ziet u dit op uw factuur onder de omschrijving:

"MQB – Increased quantity in previous billing cycle"

Voorbeeld:

"MQB Increased quantity in previous billing cycle - 2 users - Aug 29 2025 for 6 days”

Doorfacturatie door Cronos

Aan het einde van elke billing cycle factureert Cronos de kosten van uw Atlassian-abonnement.
Deze facturatie gebeurt steeds op basis van het actieve IO-nummer dat aan uw abonnement is gekoppeld.

Aangezien dit een geautomatiseerd proces is, vragen wij om tijdig te informeren wanneer er een ander IO-nummer dient te worden gebruikt. Zo vermijden we fouten of vertragingen in de facturatie.

Verantwoordelijkheid van de klant

De klant blijft zelf verantwoordelijk voor het tijdig beheren van gebruikers en Atlassian Apps binnen de omgeving.

  • Gebruikers die niet langer actief zijn, dienen tijdig verwijderd te worden om onnodige kosten te vermijden.

  • Atlassian Marketplace Add-ons en Apps worden automatisch betalend na het aflopen van de proefperiode (trial) — dit geldt zowel voor productieomgevingen (PROD) als sandbox-omgevingen (SANDBOX).
    De klant is zelf verantwoordelijk om deze tijdig stop te zetten wanneer ze niet langer nodig zijn, om extra kosten te voorkomen.

💡 Tip: verwijder gebruikers vóór u nieuwe toevoegt om onverwachte MQB-kosten te voorkomen.

Opmerking: verwijderingen binnen één uur na toevoeging worden niet aangerekend.

Vragen?

Neem dan contact op met onze supportdesk: support.voalm.vlaanderen.be.

JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.